Expert review Doortje 7-3-2024¶
Inhoud:¶
Voor deze expert review laat ik 1 kwaliteitscriteria en 1 gedragscriteria beoordelen
-
K4 Je gebruikt basisprincipes van Game Design om een spel te ontwerpen en te maken.
-
G3 Je werkt planmatig en volgens gegeven aanpak aan een project.
K4¶
Om ons spel te ontwerpen hebben wij gebruik gemaakt van de basis principes van game design, Wij hebben de Formal Elements en de Core Mechanics van de game uitgewerkt
Formale Elements¶
De Formal Elements zijn conceptuele tools die bijna elke game heeft, je kan deze ook gebruiken om andere games te analyseren. Wij hebben deze Elements gebruikt om onze game te designen.
De Formal Elements in onze game zijn:
- objective: Capture –> Capture alle pionnen en de speciale unit van de tegenstander
- resources: kaarten, stukken en blokkades
- Procedures: Aan het begin van de beurt mag een speler een kaart spelen. Vervolgens mag de speler een stuk verplaatsen
- rules: De speler mag aan het begin van zijn beurt een kaart spelen. Vervolgens mag de speler een stuk verplaatsen.
- Conflict: obstacles door middel van kaarten die een buff, nerf of muren genereren.
- Outcome: een speler kan winnen als hij alle pionnen van de tegenstander en de speciale unit heeft gepakt. Er kan een gelijkspel optreden als alleen de 2 speciale units over zijn.
- Players: 1v1 pvp
- Boundaries: De stukken kunnen niet verder bewegen dan het bord reikt
Core Mechanics¶
De Core Mechanics zijn de middenpunten van het spel, het zijn acties die spellers steeds weer opnieuw doen in een spel. Om de “core” van een game makkelijk te kunnen visueleren kan je het best gebruik maken van een core diagram. Op deze diagram worden 4 lagen gepresenteerd: core mechanic, secondary mechanics, Progression systems en Narrative layer. Voor ons spel gebruiken wij de core mechanics en secondary mechanics.
De core machanics voor onze game zijn:
- Core mechanics: Speel kaarten en shaken, hier is het de bedoeling om shaken te spelen met de traditionele schaak regels, en om kaarten te spelen om jezelf sterker te maken of om je tegenstander in de weg te zitten
- Secondary mechanics: gebruik de speciale unit, om het spel wat te veranderen kan je de special unit gebruiken om meer pionen te creëren.
Bronnen¶
G3¶
Om onze game te maken, hebben wij als eerste in sprint 1 onze formal elements bepaald. Wij hebben een gesprek gehouden over wat wij nu zouden willen maken en hoe we de concepten van de formal elements kunnen toepassen.
In sprint 1 hebben 2 groepsgenoten gewerkt aan het opstellen van een grid en alle stukken op de grid te plaatsen.
In sprint 2 hebben wij afgesproken dat we een speelbaar spel willen hebben aan het eind van de sprint. Voor een speelbaar spel willen we dat je stukken kan bewegen, stukken kunnen elkaar slaan, de stukken (behalve de special unit) bewegen via de traditionele spelregels en je kaarten kan spelen. Deze functies zijn onze core mechanics en zijn dus essentieel voor het spel. Deze hebben we veranderd naar userstories, een high priority gegeven en verdeeld binnen ons team.
Zo zorgen wij dat we zo snel mogelijk een werkend prototype hebben die we weer kunnen testen