Retrospective blok 3 Tijn¶
Sprint 3¶
Persoonlijke ontwikkeling Sprint 3¶
Welke verbeterpunten had jij individueel¶
Meer inzicht krijgen in hoe jij leert. Ik heb deze sprint nog niet aan dit verbeterpunt kunnen werken, aangezien wij nog geen retrospective hebben gehad sinds het vorige gesprek. Ik ben desondanks van plan om al mijn inzichten op te schrijven in het gesprek wat wij morgen gaan hebben, en ik heb ook veel inzichten van deze sprint hieronder nog uitgewerkt..
Welk compliment heb je gekregen?¶
Tijdens de retrospective leek dat ik erg betrokken ben bij het teamwerk. Ik heb dit vastgehouden door aan groepsleden te vragen hoe het werk ervoor staat, en ook vragen stellen en beantwoorden over het project. Daarnaast ben ik fysiek altijd aanwezig geweest.
Meest trotse moment¶
Ik ben trots op dat ik snel oppakte hoe protected functies en variablen werken, en hoe abstracte classes gebruikt worden. Dit maakt mijn code minder kwetsbaar voor toekomstige programmeerfouten, als er bijvoorbeeld een functie wordt opgeroepen die niet opgeroepen zou mogen worden.
Welk verbeterpunt en compliment had jij gekregen van teamgenoten?¶
- Verbeterpunt: Wat vaker updates geven over het werk wat je verricht heb zodat we beter weten waar je staat en wat je aan het doen bent. Dit heb ik gedaan, door vaker via de chat van ons team updates te geven over het status van mijn werk. Ik heb bijvoorbeeld mijn progressie voor de game design gecommuniceerd via onze groep in Discord. Ik had ook deze update niet kunnen sturen, alleen dan waren mijn groepsgenoten niet op de hoogte van mijn progressie op de game design, en gingen wij bijvoorbeeld dubbel werk doen.
- Compliment: Je bent altijd goed aan het werk. Je hebt je werk op tijd af en je zorgt voor een goede werksfeer. Ik ben hiermee doorgegaan door het af en toe gezellig te houden tijdens onze werktijd. Ik probeer alsnog genoeg werk te leveren tijdens en buiten de les.
Samenwerken in een team Sprint 3¶
Welke verbeterpunten hadden jullie als team?¶
- Taakverdeling kan beter. Hier hebben wij aan gewerkt door eerst alle taken te bespreken en verdelen voor de product review, zodat er geen onevenwicht kwam en het werk eerlijk verdeeld was.
- Meer focus op het leerproces. Hier hebben wij aangewerkt door ons te focusen op onze zwakke punten (database/server), en met hulp vragen bij docenten/studenten over deze onderwerpen.
Wat ging goed?¶
- Communicatie ging goed. Met name over aan- en afwezigheid bij de les, maar ook over het punt waar wij waren in het project. Het was duidelijk waar wij allemaal mee bezig waren. We vroegen elkaar om hulp als iets niet lukte.
- Samenwerking ging goed. We hielpen elkaar als er iemand met een moelijkheid zat, en leerde hier allemaal van.
Oplevering product review¶
Wij zijn het meest trots op de manier hoe wij hebben getest en onze game design hebben gedocumenteerd. We hebben hierdoor veel verschillende game design theorieen geleerd.
Blok 3¶
Samenwerken blok 3¶
Verwachtingen van blok¶
Onze verwachtingen waren dat wij in een geheel nieuwe omgeving te werk zouden gaan. We gingen coderen in een nieuwe taal, nieuw framework en met nieuwe medestudenten. Door deze nieuwe omgeving dachten wij dat dit blok een flinke uitdaging ging worden. Echter hadden wij wel veel positieve zin en verwachtingen voor het blok.
Wat hebben wij af?¶
- Movement. Wij hebben de movement af gekregen doordat wij het werk hebben verdeeld en vaak samen hebben gebrainstormd over hoe we deze code af konden maken. Deze core mechanic is daardoor af en duidelijk voor iedereen.
- Serverconnectie. Wij hebben de server connectie afgekregen doordat we vaak anderen studenten-mentoren en docenten om hulp hebben gevraagd en de kennissessies hebben gevolgd van Jur over de server connectie.
Wat is niet afgekomen?¶
- Card system. Het idee van tevoren was dat wij een kaartsysteem zouden implementeren met veel verschillende kaarten. Dit was alleen iets te ambitieus voor een tijdsperiode van minder dan 2 maanden. Hierom zijn wij verdwaald geraakt over dit onderwerp en is dus niet alles afgekomen.
- Het slaan is een Method die uiteindelijk alleen client side was gelukt, Toen wij de server connection gingen maken kwamen we erachter dat we de verkeerde variable doorgaven waardoor het slaan kapot was, Omdat wij uiteindelijk ervoor hebben gekozen om te focussen op onze groei en de reviews en wij ook de movement nog wilde testen hebben wij uiteindelijk niet genoeg tijd gehad om het af te maken.
Vooruitblik volgend blok¶
Wat zijn jouw verwachtingen van teamgenoten in het volgende blok? Welke eigenschappen zijn fijn om in een team te hebben? Als je het blok opnieuw zou kunnen doen, wat zou je dan anders doen? Wat zou je precies hetzelfde doen? Noem voor allebei 1 punt en beschrijf ook waarom. Beschrijf kort wat jouw belangrijkste verbeterpunt is voor komend blok.
Teamsleden volgend blok¶
Ik weet niet met welke personen ik precies in een team kom, maar ik verwacht een basisniveau van C# kennis en gemakkelijk werken met de MonoGame ContentBuilder. Ook is er kennis nodig van de backend. Het zou fijn zijn om met mensen in een groepje te zitten die gedreven zijn om te leren en goed zijn in de backend, aangezien ik hier moeite mee heb en nog veel kan leren.
Opnieuw het blok doen¶
- Hetzelfde doen: Ik zou dezelfde user story op mijzelf nemen. Ik vond het leuk om aan het kaartensysteem van onze game te werken, en het bevatte ook alle vereisten om mijn programmeerskills te verbeteren met betrekking tot de criteria.
- Anders doen: Ik zou mijzelf meer tijd geven per onderdeel, om dat dan later uit te breiden. Zo kom ik aan deadlines toe die mij gesteld worden.
Verbeterpunt volgend blok¶
Zoals ik al vaker in deze retrospective heb gezegd, moet ik minder ambitieuze doelen voor mijzelf opstellen. Los daarvan moet ik ook meer tijd nemen om thuis naar de code te kijken.